Dags att byta hjärntrötthet mot muskeltrötthet!

Av: Therese Ljungkvist, Kommunikation och Näringslära, Nordish

Vi på Nordish älskar som ni vet riktig mat som är fullproppad med näring och bra energi. Det är häftigt hur mycket vi faktiskt kan påverka vårt mående via maten vi äter, inte bara på lång sikt utan kanske framförallt här och nu. På samma vis som lunchvalet avgör ditt eftermiddagshumör så har även träning eller egentligen all typ av fysisk rörelse en direkt positiv effekt på dig.

Vi alla kan nog känna igen oss i den där känslan av total trötthet efter jobbet trots att man kanske bara har suttit på rumpan hela dagen och inte rört sig längre än till kaffebryggaren.  Antagligen är tröttheten helt befogad, man kanske har dundrat på som en galning hela arbetsdagen och tagit lite för få pauser. Men det är väldigt lätt att förväxla mental trötthet med fysisk trötthet fast att det är en stor skillnad. När man ligger där i soffan klockan 18.15 och tycker synd om sig själv så känns ett träningspass omöjligt och typ farligt för en, fast egentligen är fysisk aktivitet det absolut bästa man kan ge sig själv i den stunden.  

Viktig fakta:
På kort tid har vi gått från att ha tröttat ut våra kroppar fysiskt varje dag, till att nu vara inaktiva och istället överbelasta våra hjärnor med orimligt mycket information. Även om människan är sjukt anpassningsbar så är det ju ändå så att vi har ett genetiskt arv och kroppsliga funktioner som grundar sig i de vanor som människan haft i tusentals år. Det är ju egentligen självklart att det blir knas i våra kroppar då vi inte längre tröttar ut oss på det sätt som vi är skapta för.

Med den påminnelsen kanske det kan bli lite mer motiverande att dra sig upp ur soffan och röra på sig eller att ta sig ut på lunchrasten och gå ett varv runt kvarteret. Det som är så häftigt är att man i forskning kan se att en rask promenad på 20 minuter både gör oss mer stresståliga och ökar på vår kognitiva förmåga. Ökar vi intensiteten och svettas lite får vi förstås ännu bättre effekter på vår kropp.
Dags att byta hjärntrötthet mot muskeltrötthet!