Den nordiska dieten

Av: Therese Ljungkvist, Kommunikation och Näringslära, Nordish

Många är väl bekanta med ”Medelhavsdieten” och att det gör gott för hälsan att äta nyttiga fetter som olivolja, avokado, nötter tillsammans med frukt, grönsaker och bra proteinval, exempelvis fisk och kyckling. Men vi behöver inte åka till medelhavet för att hitta nyttig mat utan även de nordiska markerna ger oss en massa bra alternativ.

Säg HEJ till Nordiska dieten och upptäck att du både kan äta hälsosamt och hållbart på samma gång!

Nordiska dieten är inget hittepå från vår sida utan handlar om att se till de superbra råvaror som finns nära. Mer konkret kan det innebära:
1.    Käka de bra kolhydratskällor som kan odlas i kallare klimat. Rotfrukter och sädesslag så som dinkel, råg, havre och korn är alla näringstäta och fiberfyllda.  Välj gärna dessa framför ris, couscous eller sötpotatis som fraktats långväga för att hamna på våra tallrikar.

2.    Det finns ju bra och mindre bra fetter för vår lille kropp. Flytande vegetabiliska fetter – oljor är att föredra framför hårda animaliska fetter – smör. Svensk kallprassad rapsolja har minst lika bra innehåll som olivoljan (som inte kan produceras här). Dessutom har rapsoljan en god blommig och nötig smak som passar perfekt att dressa en sallad med.

3.    Grönsaker ska vi äta mycket av. Här up north är vi proffs på kål – och wow vad många goda och nyttiga alternativ det finns: grönkål, vitkål, brysselkål, savoykål för att nämna några. Frukt och framförallt bär är vi inte heller så dumma på, skippa dyra och långfraktade gojibär eller jordgubbar för den delen. Ät våra egna när det är säsong för det och plocka på dig ordentligt när det finns – frys in och njut hela året.

4.    Nordiska proteinkällor kan vara fisk, kyckling, vilt och baljväxter. På Nordish tycker vi allra mest om den sistnämnda. Vi kan inte riktigt sluta snacka om hur bra baljväxter är (så länge magen inte gör uppror). Kika efter svenskodlade alternativ och skippa sojabönor eller sockerärtor från andra sidan jordklotet.  

Med den nordiska dieten i ryggraden gör man många smarta val. Men självklart måste man inte tänka på det här i alla lägen, ibland längtar man ihjäl sig efter sötpotatispommes och då käkar man det. Punkt.