Nordish serverar hälsomat!

Av: Therese Ljungkvist, Kommunikation och Näringslära, Nordish

Ett enkelt sätt att äta hälsosammare är att inkludera mer grova grönsaker i maten du äter. Med grova grönsaker menar vi grönsaker som är rejält näringsrika så som rotfrukter, kål, broccoli och bönor.

På många tallrikar får isbergssallad, tomat och gurka stå för grönsaksbiten – och inte nog med att de är riktiga miljöbovar (sällan odlade i Sverige utan i energislukande växthus i exempelvis Holland och därefter fraktade långväga) så är de även väldigt näringsfattiga, speciellt så här års. Kanske har du känt att de där blekfisarna till tomater inte smakar så mycket just nu? Ändå ligger de där på tallriken av ren vana.

De grova grönsakerna passar våra svenska klimat perfekt och går även att lagra en längre tid vilket gör att du kan köpa närodlade grova grönsaker året runt.

Genom att byta ut isbergssalladen mot grönkål så får man i sig 40 gånger (!!!!) så mycket C-vitamin och 3 gånger så mycket kostfiber. Om inte det är en anledning att äta lite mer grova grönsaker så vet vi inte… Men kanske tycker du att grönkålen är sträv, hård och svårtuggad. Ett hett tips är att massera den i lite god olja + citronsaft så mjuknar den och blir jättegod.

Gör en insats för din hälsa genom att tillföra lite mer grova grönsaker i maten framöver eller gör det enkelt för dig och ät din lunch på Nordish för att få din ”grova grönsaker-dos”.  Då lovar vi att du blir övertygad om att grova grönsaker är gott och mättar riktigt bra.

Therese LjungkvistComment